Systemy nagłośnienia w obiektach edukacyjnych – na co zwrócić uwagę?
Budynki edukacyjne wyróżniają się dużym natężeniem hałasu, szczególnie w okresie kilkunastominutowych przerw między zajęciami. Stworzenie systemu nagłośnienia, który stawi czoła wielu wyzwaniom i zapewni niezakłócone komunikaty niezależnie od warunków akustycznych, nie należy do łatwych zadań. Przedstawimy tutaj cechy wydajnego systemu nagłośnienia w obiektach edukacyjnych. Opowiemy, co należy uwzględnić przy wyborze danego rozwiązania. Wskażemy także, jakie funkcje powinien posiadać system PA w szkole lub innej placówce edukacyjnej.
NAGŁOŚNIENIE OBIEKTÓW EDUKACYJNYCH - CECHY SKUTECZNEGO SYSTEMU
Profesjonalne systemy nagłośnienia odpowiadają nie tylko za komfort pracy i użytkowania, lecz także poprawiają poziom bezpieczeństwa uczniów i pracowników w przypadku wystąpienia jakiegokolwiek zagrożenia w obiekcie. Jak wiemy szkoły, akademiki czy inne obiekty edukacyjne narażone są coraz częściej na zagrożenia pożarowe, terrorystyczne czy epidemiologiczne. Dlatego nagłośnienie szkół powinny uwzględniać rozwiązania technologiczne obecne także w systemach DSO. Kluczową cechą staje się tutaj nieprzerywalność komunikatów, niezależnie od warunków zewnętrznych. Wyposażenie instalacji nagłośnieniowej w awaryjne zasilanie z akumulatorów i wzmacniacze rezerwowe zagwarantuje prawidłowe działanie nawet w przypadku chwilowych przerw w dostawie energii czy innej awarii..
Optymalne nagłośnienie do szkół daje możliwość tworzenia komunikatów automatycznych i kodowanych. Kluczowe jest tu również dostarczenie głośników dużej mocy dla takich lokalizacji jak boiska sportowe czy sale gimnastyczne. Warto wybierać nagłośnienie szkół, które daje szansę połączenia rozproszonych lokalizacji w jeden system i pozwala nim zarządzać z poziomu jednej konsoli sterującej.
JAK STWORZYĆ DOBRY SYSTEM NAGŁOŚNIENIA SZKÓŁ?
Przy tworzeniu nagłośnienia obiektów edukacyjnych należy zaplanować podział instalacji na różne strefy, który wymagają rozmaitych rozwiązań technologicznych. Strefa boisk zewnętrznych musi posiadać głośniki o dużej mocy, odporne na zmienne warunki atmosferyczne. W przypadku korytarzy i sali gimnastycznej najlepiej sprawdzi się system głośników naściennych. Strefa administracyjna i sale lekcyjne powinny zostać wyposażone w głośniki o regulowanym natężeniu dźwięku. Osobną kwestię stanowi nagłośnienie auli wykładowej, będącej jednocześnie miejscem organizacji wielu imprez edukacyjnych i wydarzeń kulturalnych. Powszechną praktyką wielu placówek staje się zakup mobilnego sprzętu nagłośnieniowego, uzupełnionego o wzmacniacze wielostrefowe i regulatory głośności. W przypadku dużych hal o niekorzystnych warunkach akustycznych warto zastosować wąskie kolumny głośnikowe o dużej mocy. Pomogą one ograniczyć zjawisko pogłosu wynikające z odbijania się dźwięku od ścian. Profesjonalne systemy nagłośnienia w obiektach edukacyjnych powinny spełniać wymagania obecne w normach EN 54-16 oraz EN 54-4, dedykowane dźwiękowym systemom ostrzegawczym stosowanym w budynkach użyteczności publicznej.
Nagłośnienie szkół jest niezbędnym elementem wyposażenia tego typu placówek. Systemy nagłośnieniowe spełniają wiele funkcji – od usprawnienia ewakuacji na skutek pożaru czy innego zagrożenia, aż po sprawne wydawanie komunikatów organizacyjnych obejmujących swoim zasięgiem cały teren placówki.
Ważnym aspektem praktycznym i funkcjonalnym jest możliwość zastosowania w systemach Nagłośnienia szkół zegarów, które automatycznie uruchamiają komunikaty czy dzwonki. W nowoczesnych systemach nagłośnieniowych znane nam wszystkim powodujące stres i hałas dzwonki tonowe mogą być zastąpione przez bezstresowe dzwonki w formie np. przyjemnej muzyki.
Dzwonki bezstresowe są jednym z elementów, który zgodnie z opiniami fachowców, psychologów oraz pedagogów powoduje wyciszenie negatywnych emocji. Zwiększają one również koncentrację poprzez stosowanie dowolnie wybranego tła muzycznego (melodii) przyjemnych dla ucha dziecka i pracowników szkoły. Zadaniem takiego dzwonka jest komunikacja bez skutków ubocznych, które podowiadują nadmierną żywiołowość uczniów.